måndag 15 september 2008

Veckans favoritövning, steg för steg med bilder

I senaste nummret av Fitness definerar de funktionell träning som "Att flera muskler samarbetar i en övning, i syfte att efterlikna ett röreslsemönster" med rörelsemönster menas en naturlig rörelse som du ofta utför i vardagen (fast de flesta övningarna de visar efter texten känns väldigt statiska).

Jag tycker beskrivningen är intressant och jag tror att man delvis kan förklara funktionellträning med påståendet, men framförallt handlar det om att inte vara statisk i övningarna utan att skapa obalans så fler muskler får samarbeta och på det sättet skapa mer styrka hela vägen från skelettet och utåt.

Veckans favoritövning för mig är iaf den som är absolut tyngst just nu, här kommer en steg för steg beskrivning av den .

PICT0080

PICT0081

 

 

 

 

 

 

 

 



1) Utångsposition                       2) Hoppa ut till en armhävning

PICT0083 PICT0084

3) Gör en armhävning                   4) Hoppa tillbaka

 PICT0086 PICT0088

5) Gör en bicepscurl                     6) Gå över i en hantelpress

(och sträck på dig!, gör som jag säger inte som jag gör ;)

De här två momenten skall vara explosiva och magen skall jobba hela vägen

PICT0085 PICT0080

7) Långsamt tillbaka ner i ...        8) utgångsposition

 

Grymt skön övning bränner bra i massor av muskler på en gång. Den är ännu bättre om man har tillgång till ett par Kettlebells, men på mitt gym som är nära hemmet har de tyvärr bara vanliga hantlar.

Inga kommentarer: