tisdag 16 september 2008

Varm frukt med mandelkeso, en flört med äppelkaka till frukost.

Innan jag började mit återtåg till hälsan så åt jag knappt någon frukost, på sin höjd blev det ett par slarvigt ihopslängda smörgåsar, cornflakes eller youghurt. En del av den förändring som jag gör är att se på frukosten i ett nytt ljus med försök att verkligen jobba med frukosten så att den får uppmärksamheten den förtjänar som ett av dagens viktigaste mål.

En av de utamingar man har på morgonen är ju att det ofta finns dåligt med tid, det finns massor med morgonbestyr, man jobbar mot en deadline och sängen är ofta väldigt skön. Men i morse tog jag mig tid att "laga" frukost lite längre innan min promenad till jobbet.

"Varm frukt med mandelkeso"

PICT0019

Ingredienser

1 skivat äpple
1/2 banan
Kanel
Kardemumma

250g Lätt keso
30g Sötmandel

Att laga det var ganska enkelt, gör klyftor av äpplet, skiva bananen och lägg på bakplåtspapper. Krydda rikligt med kanel och kardemumma och låt stå i 15-20min på 225 grader i ugnen. Smaken gör sig starkt påmind om äppelkaka :). Under tiden, hacka mandeln och blanda den med keson. En av de bättre frukostar jag ätit på länge!

Tyvärr kan jag inte utnyttja en sådan grym start, jag känner mig väldigt hängig och fick avboka min PT timme med Marita. Jag tror att min kropp inte riktigt var redo för 1 1/2h löppass på söndagmorgon och 1h gym på söndagkväll. Så nu är det vila och återhämtning som gäller.

Så en läxa lärd: effekten av att träna för hårt är att man får vila längre. Ibland längre än man räknat med.

Inga kommentarer: