lördag 13 september 2008

En bra proteinrik frukost

En av de saker jag har har justerat inför mina nya mål är intaget av protein. Under viktnedgången har jag haft ett proteinintag som varit precis tillräckligt för att bibehålla min muskelmassa. Nu när målet innebär att bygga muskelvävnad så behöver en större mängd byggstenar och där är ju protein bland de viktigare.

Två riktigt rika proteinkällor är ägg och keso och en riktigt god frukost jag saknat är äggröra (mosat ägg och smör). I morse funderade jag på hur jag kunde få tillbaka min favoritfrukost och ändå hålla mig till min planerade kost, resultatet blev en äggröra med keso som bas istället för smör. Lägg till lite stenbitsrom och lite skivad purjolök så får du en riktigt smakrik och nyttig proteinbas för frukosten:

Ägg- och kesoröra

Ingredienser:

1/2 dl keso
1 mosat ägg
2 msk stenbitsrom
3 skivor purjolök
6 gula tomater

Som kolhydratsbas tog jag lite Müsli på Axa Sport-havregryn uppblandat med pumpafrön, krossade linfrön och lite bär.

En helt grym näringsstart på en solig lördag!

Inga kommentarer: